Listasimme nopeammin luettavaan muotoon kymmenen ajankohtaista trendiä, jotka jokaisen somen parissa työskentelevän pitäisi tietää. Sosiaalisen median trendit muodostuvat alustojen ja yhteiskunnan muutoksista, algoritmien suosituksista, ihmisten käyttäytymisestä sekä organisaatioviestinnän menestystarinoista. Ne kertovat kenties uusista, mutta ehdottomasti suosituista tavoista viestiä. Trendit muuttuvat yhä nopeammin, mikä haastaa viestijän työtä suunnitella ajankohtaista sisältöä kohderyhmiä kiinnostaville kanaville. Pidempään katsaukseen pääset tästä.

Kun tarkastelemme vuoden 2021 trendejä kokonaisuudessaan, emme voi jäädä kiinni yksittäisiin trendipiikkeihin. On puhuttava laajemmista ilmiöistä ja siitä, mikä motivoi käyttämään somea, jotta voimme ymmärtää, miksi jotkut sisällöt nousevat ihmisten suosioon. Trendejä ymmärtämällä kenellä vain on mahdollisuus luoda kohderyhmään iskevää, sensaatiomaista sisältöä kanavalle kuin kanavalle.

Muista kuitenkin, ettei koskaan pidä tehdä mitään trendikästä ilman syvempää tarkoitusta. Keskiössä ei ole trendi, vaan idea, mikä lähtee kohderyhmän tuntemisesta ja brändistä. Lue lisää motivaatioista ja suomalaisten somen käytöstä laajemmasta trendikatsauksestamme.

1. Helppous viehättää

Ihmiset haluavat nähdä somessa helposti ymmärrettäviä sisältöjä. Vaikeista asioista pitäisi pystyä puhumaan yksinkertaisesti. Lisäksi ihmiset haluavat jakaa helposti valmiita sisältöjä tai sisältöideoita, jotka kertovat jotain heistä itsestään (ks. esim. Spotifyn vuosikatsaus).

2. Somessa jaetaan tietoa ja opitaan uutta

Some ei ole pelkkä viihdekeskus, vaan myös paikka oppia. Ihmiset etsivät ja saavat haluamattaankin paljon tietoa somen kautta. Tiedon helppo leviäminen kasvattaa myös mis- ja disinformaation määrää.

3. Nopeasti kulutettavat sisällöt houkuttelevat – tiivistämisen taidolla entistä suurempi merkitys

Storyt ovat jo pitkään nopeuttaneet tapaamme kuluttaa sisältöä, mutta vielä nopeampaa siitä on tehnyt TikTok. Nopeiden videoiden selaaminen ei kuitenkaan vähennä somen käyttöä – päinvastoin. Ihmiset haluavat kuluttaa sisältöjä nopeasti, jonka vuoksi viestijän tärkein tehtävä on osata tiivistää ne riittävän kompaktiin muotoon. Nopeus näkyy myös trendien vaihtuvuudessa.

4. Aitous on uusi musta

Luonnollisuus ja omaperäisyys kiinnostaa somessa tällä hetkellä. Aitous näkyy nyt kuvissa, tarinankerronnassa ja natiivisisältöinä. Tabut eivät ole enää tabuja, vaan asioista puhutaan rohkeasti. Aitouden arvostaminen näkyy myös pitkään vaivanneena mainosallergiana. Perinteiset somemainokset tunnistetaan yhä herkemmin, mikä saa ihmiset selaamaan nopeammin seuraavaan sisältöön. Tämän vuoksi natiivisisällöt voivat olla parempi keino tavoittaa kohderyhmä.

5. Arvopohjainen toiminta on yhä vahvemmin esillä

Organisaatioilta odotetaan yhä enemmän arvopohjaista viestintää ja toimintaa, myös yhteiskunnassa. Arvopohjaisen sisällön suosio näkyy niiden lisääntymisenä sekä uudelleenjakamisena. 

6. Bisnes kasvaa – somessa liikkuu rahaa enemmän kuin koskaan

Sosiaalisen median ympärillä pyörii rahaa enemmän kuin koskaan ennen, mikä näkyy erityisesti näkyvyyden ostamisessa mainonnalla tai vaikuttajien käytöllä, organisaatioiden somebudjettien kasvamisessa sekä halukkuutena maksaa sisältöjen näkemisestä. Myös someshoppailu ja kauppaominaisuuksien kehittyminen kasvattaa bisnestä somessa.

7. Vuorovaikutus lisääntyy yhä enemmän

Korona on nostanut sosiaalisen median sosiaalisuuden aivan uudelle tasolle. Vuorovaikutuksen lisääntyminen näkyy mm. tarinoiden jakamisessa ja niiden ympärille muodostuvassa dialogissa. Myös organisaatiot pyrkivät luomaan aidompaa vuorovaikutusta kohderyhmien kanssa esimerkiksi Instagramin kysymystarrojen tai Jodelin Q&A -tuokioiden avulla. Myös verkostoituminen lisääntyy ja näkyy Facebook-ryhmien suosiona.

8. Somessa korostuvat ääni ja videoiden editointi

Ääniraitojen merkitys on kasvanut TikTokin suosion myötä. Myös alle vuosi sitten perustetun pelkästään äänipohjaisen somealustan Clubhousen kasvava suosio osoittaa, että ääni tulee olemaan ehdottomasti vuoden 2021 sometrendi. Myös videoiden editointimahdollisuudet somessa ovat kasvaneet, mikä on johtanut niillä leikittelyyn ja entistä nopeampaan tarinankerrontaan. 

9. Live-tapahtumat ja striimaaminen lisääntyvät

Koronarajoitukset ja epävarmuus tulevaisuudesta ovat lisänneet ja tulevat varmasti lisäämään jatkossakin somen kautta järjestettävien Live-tapahtumien tuottamista. 

Striimaaminen näyttää myös kasvamisen merkkejä, mikä näkyykin toimialan 91,8% kasvuna vuodesta 2019 (Streamlabs 2020) ja Twitchin suosiona. Striimaamisessa on käännettävä katse erityisesti peliyhteisöjen suuntaan.

10. Moderointi lisääntyy

Sosiaalisen median alustojen moderointi on kasvamassa huomattavasti, mikä on näkynyt someyhtiöiden ottamassa vastuussa ja käyttäjien julkaisuoikeuksien rajaamisessa. Moderointi näkyy myös alustoille kehittyvissä ominaisuuksissa, joissa varoitetaan tavalla tai toisella kiistanalaisesta tiedosta. Myös poliittisia aiheita tullaan jatkossa rajoittamaan esim. Facebookissa.

Miksi trendejä kannattaa seurata?

Lue Viesti ry:n pidempi katsaus ajankohtaisista sosiaalisen median trendeistä, miksi niitä kannattaa seurata ja miten viestijä voi hyödyntää niitä sisältöä suunnitellessaan. Pidemmästä katsauksesta löydät myös lähdeluettelon, jonka pohjalta tämäkin blogipostaus on kirjoitettu.