Viestintäblogi yhteisöllisyys

Yhteisöllisyydestä puhutaan nyt enemmän kuin koskaan. Ihmiset kaipaavat sosiaalisia kontakteja sekä tukea ja haluavat olla osa yhteisöjä joko livenä tai verkossa. Tämän vuoksi yhteisöllisyys on myös Viestinnän tulevaisuus -seminaarin teemana tänä vuonna.

Etätyöskentelyn yleistyminen pandemia-aikana on pakottanut meidät kaikki kiinittämään huomiota yhteisöllisyyden vahvistamiseen. Etätyöskentelyn myötä olemme aloittaneet yhä selkeämmin työn yhteisöjen vahvistamisen eteen, mikä on nostanut yhteisöllisyyden yleisen keskustelun kärkeen. Lisäksi työyhteisöviestinnän merkitys ja tarve on korostunut organisaatioissa. Myös ulkoisessa viestinnässä puhutaan osallistamisesta ja vuorovaikutuksesta enemmän kuin koskaan.

Yhteisöllisyydestä puhuminen ei ole kuitenkaan lakannut vaikka kotitoimistoilta on siirrytty takaisin toimistorakennuksiin. Kasvava hybridityöskentely ja itsensä johtaminen ovat haastaneet tiedon jakamista ja hallintaa sekä osallistamista entisestään. Enää työkaveria ei välttämättä tervehditä vain työpaikan käytävillä, vaan heipat saatetaan heittää Teamsissä. Omaa työtä johdetaan itsenäisesti ja projekteja hallitaan kotitoimistoilta. Yhteisöllisyyttä rakennetaan yhä enemmän teknologian välityksellä ja siihen huomion kiinnittäminen on tärkeämpää kuin koskaan.

Yhteisöllisyys on organisaation tärkeä voimavara

Toimiva yhteisö ja avoin vuorovaikutuksen ilmapiiri ovat organisaatiolle jopa kilpailuetu. Työyhteisöön sitoutuneet työntekijät jaksavat kasvattaa sekä kehittää liiketoimintaa. Kun yhteisöllisyys on työnantajan agendalla, on mahdollista rakentaa myös positiivista työnantajamielikuvaa. 

Yhteisöllisyys ei muodostu vain itsestään – vuorovaikutukselle pitää varata niin aikaa kuin paikkoja, etenkin kun spontaanit käytävä -ja kahvihuonekeskustelut vähenevät uusien työskentelymallien myötä. Viestinnän merkitys yhteisöllisyyden edistämisessä on selkeä. Kuuntelun ja keskustelun merkitys on huomattu etätöiden yleistyessä, sillä yhteisöllisyys muodostuu vuorovaikutuksessa. 

Yhteisön tuki ja yhteisöön kuulumisen kasvava merkitys huomattiin myös lokakuussa Twitterissä nouseen #ViestintäOn keskustelun myötä. Yhteisöllisyys oli käsin kosketeltavaa, kun viestijät ympäri Suomea kokoontuivat yhteen ja kertoivat muun muassa Twitterissä, mitä viestintä on. Viestinnän asiantuntijat toivat esiin viestinnän arvoa ja merkitystä sekä osoittivat tukensa opiskelijoille, joiden pääainevalintaa väheksyttiin. Voit lukea lisää #ViestintäOn -ilmiöstä täältä.

Yhteisöllisyydestä puhutaa myös joulukuussa, kun huippuasiantuntijat valottavat nykyaikaisen yhteisöllisyyden teemoja Viestinnän tulevaisuus -seminaarissa. Hybriditapahtuma tarjoaa osallistujille mahdollisuuden kuulua upeaan asiantuntijoiden yhteisöön, olit Helsingissä, sohvan nurkassa kotona tai toisella puolella maapalloa. Brella tarjoaa Viestinnän tulevaisuus -seminaariin tapahtuma-alustan, jonka avulla vuorovaikutus kaikkien osallistujien kesken on nyt myös helpompaa. Brellan alustalla pystyt kätevästi aloittamaan kahdenvälisiä keskusteluja ja verkostoitumaan myös etänä! Tutustu tapahtumaan, yhteisöllisyyden teemoihin ja puhujiin tarkemmin tapahtumasivuillamme.