Viestintä ja vuorovaikutus on kaiken perusta – niin myös yhteisöllisyyden. Vuoden 2021 Viestinnän tulevaisuus -seminaarissa yhteisöllisyyttä pohdittiin itseohjautuvien työyhteisöjen, johtamisen, vuorovaikutuksen ja brändien rakentaman yhteisöllisyyden näkökulmasta. Mitä me opimme illan aikana? Kokosimme päällimmäiset ajatukset tähän blogikirjoitukseen.

viestinnällä rakennetaan yhteisöllisyyttä

Yhteisöllisyydestä on puhuttu viime aikoina enemmän kuin koskaan aiemmin. Korona, hybridielämä ja keskustelukulttuurin polarisoituminen on “repinyt yhteiskuntaa yhä pienempiin ryhmiin, jotka eivät enää tunnu pystyvänsä keskustelemaan keskenään”, kertoi Poliisihallituksen viestintäpäällikkö Marko Luotonen seminaarin paneelissa. Mutta mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa ja miten sitä rakennetaan? 

Yhteisöllisyys syntyy yhteisissä keskusteluissa

Yhteisöllisyys syntyy vuorovaikutuksessa, jonka takia tarvitsemme riittävästi vuorovaikutusosaamista yhteisöihimme, kertoi seminaarimme toinen keynotepuhuja, Tampereen yliopiston apulaisprofessori Leena Mikkola. 

Työyhteisön vuorovaikutuksessa viestijän rooli on olla ymmärryttäjä (sensemaker), joka tunnistaa keskusteluista työyhteisön yhteiset merkitykset ja sanoittaa ne kaikille selkeiksi. 

Mikkolan mukaan työyhteisöissä yhteisöllisyyttä tarvitaan ennen kaikkea yhteisten päämäärien rakentamiseen. Kun työtä organisoidaan uudelleen, tärkeintä on taata mahdollisuus yhteisen ymmärryksen rakentamiseen. On kuitenkin muistettava, ettei yhteisöllisyys ole synonyymi läsnätyölle – sitä voi rakentaa niin digitaalisesti kuin kasvotustenkin.

Kasvokkaisia kohtaamisia kuitenkin tarvitaan. Mikkolan mukaan, jos emme tapaa kasvotusten, meille voi hämärtyä, mitä ylipäänsä tarkoitamme eri asioilla. Voimme arastella asioiden varmistamista, viestin kirjoittamista tai soittamista “pienissä asioissa”.

Nykyään tärkeämpää on pohtia miten yhteisöllisyyttä rakennetaan

Hartwall Original Long Drinkin kategoriamarkkinajohtaja Eeva Ignatiuksen mukaan nykyään on tärkeämpää pohtia, miten asioita tehdään, eikä miksi asioita tehdään: Miten yhteisöllisyyttä rakennetaan, miten vuorovaikutusta tehdään merkityksellisemmäksi ja miten sidosryhmille luodaan lisäarvoa.

Miisa Rotola-Pukkilan (Mmiisas) mukaan yhteisöllisyyttä rakennetaan avoimuutta lisäämällä. Luotosen mukaan yhteisöllisyyden rakentamiseen taas tarvitaan sitä, että olemme yhteisön kanssa vuorovaikutuksessa siellä, missä he meitä kaipaavat.

Yhteisöt muodostuvat erilaisilla periaatteilla

Yhteisöjä syntyy monella tavalla, osa tulee annettuina ja osa muodostuu lähes itsestään, kun löydämme omaa elämäämme ymmärtäviä ihmisiä. Joskus yhteisö voi syntyä kaupallisen brändin tai vaikkapa yksilön ympärille, kuten panelistimme Rotola-Pukkila kertoi. Helsinki Pride -yhteisön puheenjohtaja Panu Mäenpää avasi, että toisinaan myös ulkopuolisuuden tunne yhdistää.

Tunne siitä, että on olemassa yhteisö, johon olen aina tervetullut, on äärimmäisen voimaannuttava tunne, mutta toisinaan tarvitsemme myös itsenäisyyttä. Mikkolan mukaan pohdimme jatkuvasti sitä, miten sovitamme yhteen omia ja yhteisön tavoitteita.

Itseohjautuvuus on noussut yhteisöllisyyden rinnalle

Samalla, kun yhteisöllisyyttä kaivataan, työpaikoilla kasvaa itseohjautuvuuden trendi. Vastuuta sekä päätösvaltaa annetaan yhä enemmän yksilöille ja tiimeille, kun johtataminen on yhä enemmän valmentamista ja mahdollistamista. Toinen keynote-puhujamme, OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio kuitenkin korosti puheenvuorossaan, että myös itseohjautuva organisaatio vaatii johtajuutta.

Johtajan tärkeimpiä tehtäviä on näyttää suuntaa ja auttaa töiden priorisoinnissa. On tärkeää luoda psykologisesti turvallinen työyhteisö, jossa jokainen uskaltaa kokeilla ja erehtyä. 

Itseohjautuvan organisaation on tärkeää pitää kulttuuri avoimena ja läpinäkyvänä. Myös palaute on tärkeää. Parhaimmillaan tuloksena on byrokratian väheneminen, työntekijäkokemuksen paraneminen, toiminnan tehostuminen ja reagointikyvyn paraneminen. 

On sitten kyse itseohjautuvasta työyhteisöstä, iloa tai tukea tuovasta brändiyhteisöstä tai vaikkapa ulkopuolisuuden tunteesta, jokaisen on tärkeää kokea yhteisöllisyyttä muuttuvassa maailmassamme. Vaikka muutokset ovat haastavia, meidän kaikkien viestijöiden tehtävä on luoda toivoa ja varmuutta siitä, että asiat muuttuvat paremmiksi, siteeraa Mäenpää tasavallan presidentti Sauli Niinistöä.