Viestintäblogi viestinnän ala

Elämme viestinnän asiantuntijan parasta aikaa. Ainakin mikäli on uskominen Viestinnän ala 2021-tutkimusta, jonka mukaan viestinnän merkitys ja arvostus ovat olleet viime aikoina vahvassa nousussa. Viestijät ovat itse hyvin ylpeitä työstään, sillä 98 % tutkimukseen vastanneista kokevat näin ja 62 % katsoo, että viestintää arvostetaan myös yhteiskunnassa ja omassa työyhteisössä.

Viestinnän ala 2021 -tutkimuksen mukaan 73 % viestijöistä kokee, että viestinnän arvostus on noussut koronapandemian aikana. Ilmaiseksi arvostus ei kuitenkaan ole tullut, vaan samalla yli puolet raportoi, että myös työmäärä on kasvanut.

Korona on tehnyt viestinnän työn näkyväksi. Helsingin Sanomissa Teemu Luukka totesi jo viime syksynä  (20.9.2020), että ”uskottava viestintä on koronapandemian aikana aivan keskeisessä asemassa”. Organisaatioiden odotetaan viestivän aktiivisesti ja samalla viestinnältä odotetaan laatua. Siksi siihen kannattaa panostaa juuri nyt.

Ala kasvaa ja rekrytointi käy kuumana

Viestinnän arvostus näkyy myös alan rekrytointeina ja viestintäyksiköiden kasvuna. Viestijöistä 71 % uskoo alan kasvavan edelleen. Koronapandemiasta huolimatta kyselyyn vastanneista 41 % kertoo, että heidän työyhteisöönsä on rekrytty kahden viime vuoden aikana lisää viestijöitä. Vain 13 % raportoi vähennyksistä omassa yksikössään ja 4 % kertoo jääneensä itse työttömäksi tai lomautetuksi. Valtaosa (74 %) katsoo omat työnäkymänsä hyviksi lähivuosinakin.

Kun työnantajien kanssa juttelee, he yleensä kertovat, että hakijamäärät eivät enää liiku massiivisessa sadassa tai kahdessa, vaan hakemuksia tulee merkittävästi vähemmän. Osaajia pitää houkutella aktiivisemmin.

Viestinnän asiantuntija valitseekin yhä tarkemmin työnantajansa. Houkuttelevin työnantaja on tutkimuksen mukaan listaamaton yhtiö tai valtio. Pörssiyhtiö, viestintätoimisto, kuntasektori ja seurakunnat eivät taas ole tällä hetkellä suuressa huudossa. Onko kysymys palkasta, työilmapiiristä vai muusta, sitä voimme vain arvailla. Syitä on varmasti monia.

Viestinnän alan arvostuksesta kertoo kuitenkin myös se, että palkkamediaani on noussut kahdessa vuodessa 3 800 eurosta 4 098 euroon. Viestinnän työstä ollaan valmiita maksamaan.

Virheelliset käsitykset viestinnän työstä haittaavat työn arvostusta

Tosiasia kuitenkin on, että osa viestijöistä jumittaa edelleen matalan palkan kanssa. Yksi haaste on myös, että osaa viestinnän työstä ei käsitetä palkan arvoiseksi. Yksi tällainen harmaa alue on päivystystyö, eli varallaolo. Jopa 27 % kyselyyn vastaajista kertoo, ettei somepäivystyksestä korvata mitään. Luku oli sama kaksi vuotta sitten, joten edistystä ei ole juurikaan siltä osin tapahtunut.

Some ei nuku iltaisin eikä viikonloppuisinkaan, joten voi olla organisaation maineen kannalta hyvinkin vaarallista laittaa some kiinni perjantaina iltapäivällä ja avata se seuraavan kerran vasta maantaiaamuna. Myös julkisella sektorilla on velvoitteensa toimia avoimesti ja vuorovaikutuksessa kansalaisten kanssa. Siksi sometyöstä kannattaa sopia pelisäännöt ja maksaa siitä myös oikea korvaus. 

Yleisesti ottaen viestijät kärsivät edelleenkin siitä, että viestinnän työtä, sen vaatimia resursseja ja haasteellisuutta ei aina ymmärretä. Se voi olla yksi syy siihen, että työstä ei välttämättä korvata työn vaativuutta vastaavalla tavalla. Viestijöistä 27 % kokee, että esimerkiksi johdon tai muun organisaation väärät käsitykset omasta työstä haittaavat ja kuormittavat omaa työtä.

Viestijä – tee työsi näkyväksi niin arvostuksesi nousee

Korona on ollut näytön paikka viestinnälle. Se on opettanut meille sen, että maailma ei pyöri ilman viestintää. Ilman toimivaa viestintää koronakuolemia olisi ollut Suomessakin takuulla nykyistä enemmän, joten voisi melkeinpä sanoa, että viestintä on säästänyt myös henkiä.

Aika on opettanut meille myös sen, että kun viestinnän työ tulee näkyväksi, sen arvostus nousee ja lopputulos näkyy myös palkassa.

Tärkeää siis on, että me viestijät tuomme esiin osaamistamme ja aikaansaamiamme tuloksia. Viestintä ei ole vain sisältöjen ulos tuuttaamista, vaan ongelman- ja kriisinratkaisua, epävarmuuden hallintaa, dialogin rakentamista ja ennakointia – jopa henkien pelastamista.

Viestinnän työn ja tulosten näkyväksi tekeminen on avain siihen, että työtämme ymmärretään, sitä arvostetaan, siitä palkitaan ja voimme lunastaa paikkamme organisaation strategisessa ytimessä.

Siina Repo
Toiminnanjohtaja
Viesti ry